13.10.2010

Lage prematursokker for St.Olavs hospital

Jeg er passe klekkeklar for tiden, og har i dag 13 dager til termin. Tiden bruker jeg mye på hekling og slike ting da jeg er plaget med lite søvn + bekkenløsning som begrenser noe særlig fysisk aktivitet.

Derfor tenkte jeg at siden jeg har litt restegarn så kan jeg bruke det til noe fornuftig, som å hjelpe de små for tidlig fødte på sykehuset jeg skal føde (St.Olavs hospital). Vil du hjelpe? Da blir jeg skikkelig glad! Fortell meg om du vil gjøre det samme som meg, enten du velger å levere sokkene selv eller vil at jeg skal gjøre det for deg!

Ok, første forsøk på å oversette engelsk oppskrift til norsk!Denne er superlett og kommer fra Bevs country cottage(linken fører til den engelske oppskriften)! Oppskriften ser skikkelig lang ut, men den er egentlig utrolig fort gjennomført!
Jeg brukte ca 20min på en sokk første gang jeg prøvde.
67350_10150269762305023_905355022_14999719_1598730_n
Prematursokker:
Heklenål 4 (bev brukte 5 og hekler stramt) og et noenlunde tykt garn ala vanlig ullgarn(gjerne mykest mulig garn da) er det du trenger. Jeg har brukt restegarn, bl.a. 50% alpacca og 50% ull som i katteluen jeg har postet lenger ned.  
Sålen skal måle ca 5-6cm når den er ferdig.

Rad 1:
lag 6luftmasker (lm),
lag 2 fastmasker (fm) i andre lm fra nålen, og 1fm i de to neste.
lag 1 halvstav (hst) i neste lm
lag 5 stavmasker (st) i siste luftmaske på rekken.
Nå skal du jobbe nedover den andre siden av luftmaskerekken:
1hst i neste
2fm i neste 2lm
2fm i neste
fest med 1kjedemaske (km)

Rad 2:
1lm, 2fm i samme maske som lm.
1fm i de neste 5 masker
2fm i hver av de tre neste maskene
1fm i neste 5 masker
2 i neste maske.
fest med 1km

Rad 3:
1lm, fm i samme maske som lm.
(hekle i bakre del av maske hele veien fra nå av)
1fm i hver maske hele veien
fest med 1km (20 masker)

Rad 4:
1lm, fm i samme maske som lm.
1fm i de neste 7 maskene
fell sammen de 2 neste maskene
1fm i neste maske
fell sammen de 2 neste maskene
1fm i de neste 7 maskene
fest med 1km

Rad5:
1lm, fm i samme maske som lm.
1fm i de neste 6 maskene
fell sammen de 2 neste maskene
1fm i neste maske
fell sammen de 2 neste maskene
1fm i de neste 6 maskene
fest med 1km

Rad6:
1lm, fm i samme maske som lm.
1fm i de neste 5 maskene
fell sammen de 2 neste maskene
1fm i neste maske
fell sammen de 2 neste maskene
1fm i de neste 5 maskene
fest med 1km

Rad7:
2lm (teller som første hst herfra og ut)
1 hst i hver maske hele veien rundt (14 totalt)
Gjennta to runder til,
fest med 1km og sy inn trådene.

Plis si fra hvis jeg har bomma på noe, troooor det ble rett nå!

4 kommentarer:

  1. Flott tiltak:) Dette blir garantert satt pris på. Vi har brukt prematuravdelingen selv og knøttsmå føtter liker sånne tasser. (nå er mini her i huset temmelig stor da:)

    Lykke til i dagene som kommer:)

    SvarSlett
  2. kjempefine! Har heklet en nå i gullgarn og med krok nr 4. dette er virkelig knøttearbeid:)Neste hekles i morgen:) Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  3. Heisan.
    Dumpet innom siden her. Skulle prøve meg på babybootisene dine,men er nok ikke en god nok hekler enda.

    Kjekt å se at du strikker til premature.
    Om du er inne på hobbyboden,så er det også noen som strikker til st.olav nå,de skal levere fra seg prematurstrikk den 15 desember.

    SvarSlett
  4. Jeg vil forresten foreslå garnet Freestyle fra Dalegarn.

    SvarSlett

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin
Mona Strand. Drevet av Blogger.